torsdag 23. juni 2011

Oppskrift på kremet fiskesuppe



Flere har spurt om ikke jeg kan legge ut oppskriften på fiskesuppen jeg serverte i dåpen,
 og det kan jeg selvfølgelig gjøre!

Oppskriften fikk jeg av pappa for en tid tilbake, som igjen hadde fått den av en bekjent.
Kanskje er det noen som leser bloggen som kjenner opprinnelsen..?




Da jeg testet ut suppen en uke før dåpen laget jeg følgende porsjon til middag. Det var litt til overs, men ikke så mye, så dersom man er 4 voksne ville jeg vurdert å doble denne oppskriften.

1 rød paprika
1 grønn paprika
1 purre
 1-2 hvitløksfedd
2 ts karri
3 dl fløte
2 dl mozell/cider
1 boks hakkede hermetiske tomater
1 terning fiskebuljong
1/2 ts timian
1/2 ts estragon
salt, kvernet pepper
smør til steking

400-600 gram renset fisk i passe store biter.
Jeg brukte bare torsk og laks denne gangen, men du kan også ha i annen sjømat som reker og blåskjell.

Kutt paprika og purre i strimler, fres i pannen sammen med hvitløl og karri. Spe med cider, fløte og tomater. Mannen er ikke så glad i tomater, derfor moste jeg de hakkede tomatene med stavmikser før jeg hadde dem i gryten. Smuldre i fiskebuljong og smak til med krydder. Jo lengre du koker, jo bedre blander smakene seg med hverandre, så gi det hvertfall 20-30 min. Ha i fisken og la det trekke i ca. 10 min. Dersom du skal ha i reker tilsettes disse rett før servering.

Server med det du måtte ønske, for eksempel godt brød eller hvitløksbaguetter.





For de av dere som har spurt etter oppskrift på blomkålpureen, så har jeg ingen oppskrift på den. Jeg husker ikke helt hva jeg gjorde, men jeg tror det skal bli bra hvis dere gjør følgende:




Kok en blomkål og en purre kuttet i henholdsvis buketter og ringer. Jeg bruker veldig mye purre i matlagingen. Blomkål er litt tamt på smak og purre hever smaken. For å smakssette enda mer er det fint å ha en terning med grønnsaksbuljong i vannet. Kok til alt er mykt og slå av vannet. Et tips er å ikke bruke så mye vann. Da forsvinner ikke all smaken med vannet som du heller ut. Mos til fin konsistens med stavmikser. Rør i litt rømme (prøv deg frem og se hvor mye du syntes er godt) og spe med litt melk til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper.


Enkelt, sunt og veldig godt!


6 kommentarer:

Unknown sa...

Mmmmmm, den fiskesuppen hørtes VELDIG god ut;)
Den SKAL vi prøve her i huset...
Vi har snakket en stund om og lage fiskesuppe jeg og mannen, nå har vi sjangsen ♥
Flinkis ved grytene du!

Klem Line

Anonym sa...

Men du.... Du skrev ikke hvor mye fløte du hadde i suppen?!?

Søster' til Janne :-)

Anonym sa...

Her skal vi spise fiskesuppe i sommer, takk for oppskrift!! Jeg prøvde meg på blomkålpure for en stund siden. Ble litt tam
på smak, så jeg skal prøve litt purre i neste gang;)

Ha en fin fredag. Her regner det.. Igjen..

Klem Anja

Unknown sa...

Nei, jammen hadde jeg glemt fløten gitt! Nå er det rettet opp! Takk for at du sa ifra, søster'n til Janne!!

:)

Vivian sa...

Oj den purèen så god ut. Takk for tips og oppskrift. Sitter her å skal finne på noe til middag og fant mye godt nedover her hos deg:)

Klem Vivian

Anonym sa...

Hei Silje! For en fin blogg du har! Så inspirert av de fine heklearbeidene dine! Tror det er på tide å ta frem heklenåla igjen :)
Jeg kom inn på bloggen fordi jeg søkte på"fiskesuppe". I dag har jeg laget den du hadde til barnedåpen. Den var nydelig! Nå er vi altfor mette :)Tove

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...